В Україні відзначається істотне зниження видачі кредитів населенню мікрофінансовими організаціями.
У свою чергу, банки знизили обсяги видаваних кредитів, а попит на кредитні продукти в умовах кризи і безробіття продовжує зростати.
Нагадаємо, в березні був прийнятий законопроект №3220, який забороняє нараховувати пеню та інші штрафні санкції боржникам в період карантину, покликаний захистити права позичальників в умовах форс-мажору.
В рамка дистанційної зустрічі по відеозв'язку FinUpdate - «Зміни неминучі. Ринок МФО: реалії, перспективи та прогнози», експерти галузі озвучили стратегії, яких дотримуються в період карантину.
Перегляд ризик-моделей
В умовах високої соціальної напруженості, МФО більш ретельно зважують фінансові ризики, зокрема, компанії повністю переглядають наявні ризик-моделі. Так, всі учасники відзначили зниження обсягу видачі позик і погашень. Це пов’язано не тільки з закриттям оффлайн-офісів, але і переглядом стандартних сценаріїв оцінки позичальників.
Кредитні організації в тій чи іншій мірі посилили скоринг, що скоротило кількість схвалених заявок в середньому з 75% до 50% від усього обсягу отриманих запитів.
Компанії щодня оцінюють ймовірність дефолту за умови скорочення видачі кредитів. Але на даний момент ситуація цілком стабільна навіть з урахуванням песимістичних сценаріїв.
Скоринговий переворот
Змінився і підхід до оцінки клієнтів – раніше умовно «хорошим» вважався позичальник, який регулярно бере і так само регулярно повертає кошти, а умовно «поганим» був безвідповідальний клієнт, який допускав прострочення або не платив зовсім.
Зараз же в умовах зростаючого безробіття ця модель не працює – постійні відповідальні клієнти також почали допускати прострочення. Одні втратили роботу, інші знаходяться в безкоштовній відпустці і бояться віддавати наявні кошти, так як невідомо, коли закінчиться пандемія і отримання доходу відновиться.
Також частина свідомих і добропорядних позичальників перестали брати позики, так як розуміють, що не зможуть повернути ці гроші вчасно і це позначиться на їх кредитній історії.
До того ж, зараз велика частина населення працює дистанційно, тому зателефонувати за місцем роботи для перевірки інформації – досить проблематично.
Частка неповернень зростає
Кількість незабезпечених кредитів стає все більше, тому МФО активно розширюють для клієнтів можливості з погашення позик. Зокрема, боржникам пропонується реструктуризація і пролонгація боргів в різних варіаціях. Це і термін пролонгації до 6 місяців, і можливість зробити це в особистому кабінеті.
Також серед дієвих інструментів – послуга консультації юристів за символічну суму і індивідуальний підхід в питаннях реструктуризації.
Прогнози та перспективи
За припущеннями експертів, з урахуванням наявних даних, позичальники почнуть погашати борги не раніше липня. З огляду на те, що передбачити, коли закінчиться карантин, не може ніхто, фахівці дають умовні прогнози, що ринок МФО вибереться з кризи і відновить минулі обсяги видачі приблизно через 3 місяці з дати закінчення карантину.
Варто нагадати, що зовсім недавно МФО підписали Кодекс професійної етики, який встановлює правила спілкування з позичальниками. Зокрема, документ обмежує час і кількість взаємодії колекторів з боржниками, забороняє передачу даних про боржників третім особам. А також прямо забороняє дії, які ставлять під загрозу життя, здоров’я, честь чи гідність фізичних осіб, насильство, використання сили, погроз щодо боржника або членів його сім’ї.
До речі, з моменту прийняття Кодексу, скарги позичальників щодо неналежної поведінки колекторів були зведені до нуля.
На нашому сайті використовуються файли cookie для збору інформації в маркетингових цілях. Детально про збір інформації ви можете ознайомитися в «Політиці конфіденційності».