Підсумки панельної дискусії: чи перетворяться МФО в необанки?

  • Юлия
  • 16.07.2021 160

Ринок небанківського кредитування в Україні зростає шаленими темпами.

Яку роль на ринку відіграють зараз необанки і чи готові рухатися в цьому напрямку мікрофінансові організації - ці та інші питання обговорювали представники ринку на MFO Summit 2021.

Дискусія відбулася з ініціативи першого профільного youtube-каналу про фінтех Ukrainian Fintech Hub, засновником якого являється платіжний провайдер PSP Platon.

Модератор Лідія Єременко, Head of UFH, підняла актуальні питання розвитку необанків в Україні.

Світовий досвід та українські необанки

Одним з перших необанків можна вважати британський First Direct, який запустив телефонний банкінг в 1989 році. Банк першим застосував концепцію роботи без філій, цілодобово обслуговуючи клієнтів за допомогою колл-центру. До травня 1991 року послугами банку користувалися 100 тис. клієнтів. На сьогоднішній день First Direct є підрозділом HSBC Bank plc.

«Україна в цьому питанні йде своїм шляхом. Вітчизняні проекти основний упор роблять на кредитуванні, західні – на платежах, валютообміні, криптовалюті тощо », – каже співзасновник Sportbank Денис Саприкін.

«В основі необанкінгу, звичайно, лежить банківська ліцензія, але найчастіше це, перш за все, технології і реалізація того сервісу, який популярний у клієнтів. Звичайно, бум буде, ринок розвивається», – зазначив гендиректор фінтех-групи Bredley Holding Олексій Амітан.

За словами засновника MyCredit Романа Катеринчика, на цьому ринку вже досить жорстка конкуренція – «поляна» вже червона”.

Тому новим проектам потрібно шукати своє місце. Якщо робити необанк, то обов’язково нішевий. По-перше, важливо позиціонування, по-друге, впізнаваність бренду. «Хайпова історія про те, що все туди біжать і я біжу, як правило, погано закінчується», – додає Роман Катеринчик.

Погоджується з ним і Євген Лісняк, директор, глава департаменту стратегічних партнерств, фінтех та спільних проектів в Україні, країнах СНД і Південно-Східної Європи Visa.

«Я працюю на 17 ринках – від Сербії до Казахстану і Узбекистану – і часто бачу багато амбіцій, коли створюється” необанк заради необанку». Це повна нісенітниця. Ось якщо ти вирішуєш проблему бізнесу, а потім розумієш, що зробив необанк, тільки так це спрацює », – говорить він.

Представники мікрофінансових сервісів, платіжні провайдери та банки обговорили питання співіснування необанков та МФО.

Як будуть змінюватися мікрофінансові компанії

«Мікрокредітна організація взаємодіє з клієнтом вже не епізодично, а регулярно. Це та сама природна еволюція, яка повинна пройти максимально бесшовно. Дуже скоро межа МФО і необанка буде розмита. І компетенцій у мікрофінансових компаній вистачить, щоб наздогнати і обігнати необанки. Я роблю ставку на це», – заявив представник платіжної системи Visa Євген Лісняк.

Погоджується з ним і директор з маркетингу та розвитку бізнесу PSP Platon Гела Слюсарчук: «Коли МФО переростуть всі існуючі інструменти, які вони можуть використовувати за допомогою банку, вони будуть змушені трансформуватися, щоб розвиватися і отримувати більше можливостей».

Приклад з міжнародної практики: на ринку Казахстану спочатку невелика компанія Kaspi завоювала 60% ринку і 75% від загального обсягу транзакцій в країні.

«Kaspi пішла якраз на галявину мікрофінансових компаній, тому що цей бізнес в Казахстані був не сильно розвинений. До 2018 року компанія не використовувала навіть додаток, тому що в їх клієнтів в цьому не було потреби. Систему мобільних платежів Apple Pay компанія не запустила досі. Але в даному випадку Kaspi вирішувала потреби свого клієнта і домоглася божевільного успіху», – пояснює секрет успіху Євген Лісняк.

Інший приклад – Аліф Банк в Таджикистані, який визнаний самим прогресивним цифровим банком Середньої Азії за версією журналу Forbes.

«Аліф Банк отримав ліцензію буквально рік тому. До цього діяв в рамках мікрофінансової організації, збудувавши навколо себе цілу екосистему: маркетплейси, електронні гаманці, мікропозики. Але засновники зрозуміли, що переросли, клієнти просять більшого, і почали будувати цифровий банк», – поділився Євген Лісняк.

СЕО Moneyveo Альона Андронікова вважає, що менеджменту компанії потрібно трансформувати себе, прокачувати свої навички, міняти головне бачення і розвивати команду.

«З точки зору розвитку МФО потрібно йти в різні продукти. Подібні компанії в Європі і Америці, де ми можемо щось підглянути, йдуть в більш довгі й дешеві кредити. Цьому сприяє багато чинників – від потреб клієнта до особливостей державного регулювання », – розповідає вона.

Питання можливих шляхів подальшого розвитку МФО прокоментував і співзасновник Sportbank Денис Саприкін: «Коли фінансова компанія йде в бік банку, вона починає надавати клієнтам банківські послуги – відкриття рахунків і випуск карт. Тобто, вона стає емітентом. Зараз більшість платіжних сервісів для фінансових компаній поставляють зовнішні провайдери. Але вони можуть бути реалізовані всередині і c зовсім інший собівартістю. Наприклад, платіжні сервіси для видачі і погашення кредитів».

Чому МФО можуть відмовитися від руху до необанків

«Запустити необанк і отримати якусь частку на ринку, за моїми відчуттями, коштує $ 5-10 млн. Мікрофінансова компанія може стати ким завгодно, навіть супермаркет може відкрити. Питання тільки в тому, навіщо повністю перебудовувати свій бізнес», – розмірковує засновник MyCredit Роман Катеринчик.

На його думку, під капотом мікрофінансових організацій технологій більше, ніж у половини банків в світі. «Тому ми можемо сміливо називатися фінтехом. Адже ми надаємо фінансові послуги, і все навколо цього побудовано », – додає він.

Необанкінг – досить перегріта тема в Україні. «У нас вже є Monobank, Sportbank, Izibank, Todobank, Obank і такі технологічні банки як Приватні. І, за моїми даними, ще десь 4 необанка готується до виходу на ринок», – запевняє Роман Катеринчик.

Фінансові компанії, які працюють з певним типом клієнтів, і необанки – принципово різні структури. Якщо необанки будуть у когось відбирати клієнтів, то, в першу чергу, у класичних банків.

«Ми дивимося на необанки, але як на зовсім інший бізнес, c зовсім іншою бізнес-моделлю, продуктами і процесами, а також регулюванням. Підхід в маркетингу, експертиза в кредитних продуктах і ретеншн (наскільки добре додаток здатний утримувати користувачів – ред.) Необанки сильно відрізняються від того, що робимо ми. Тому потрібно бути реалістами і покращувати власні сервіси», – резюмував Роман Катеринчик.

Модератор панельної дискусії Лідія Єременко, Head of UFH, також підняла питання про те, для чого МФО в принципі варто було б рухатися в бік трансформації в необанки.

Довідка: команда Ukrainian Fintech Hub створює простір для ексклюзивних інтерв’ю, знаходить важливі новини в fintech-індустрії та бізнесу, а також обговорює їх разом з ключовими гравцями ринку. Менш, ніж за рік існування, канал придбав популярність і продовжує активно розвиватися. У студії UFH побували представники НБУ, а також фінтех-компаній, таких як Sportbank, UPC, Moneyveo, Kuna. io, Neobank, MyCredit, Bredley Holding і ін.

Аргументи «за» рух в сторону необанкінга

Рухатися в бік необанкінга МФО може змусити обмеженість можливостей зростання в своїй ніші. Завжди потрібно ставити собі питання, навіщо ми щось робимо.

«У нас основний фокус в Україні. Тут кілька років поспіль ми помічаємо зниження динаміки зростання мікрокредитування. За кілька років ми зайдемо в скляну стелю. До того ж, ще регулювання та інші фактори. Тому однозначно потрібно йти в банківську аудиторію і завойовувати її новими сервісами і продуктами», – стверджує СЕО Moneyveo Альона Андронікова.

За її словами, це не означає, що компанія повинна відмовитися від звичних форматів. «Трансформація МФО – не означає відмовитися від старого, а просто додатково робити щось нове», – резюмує Альона Андронікова.

На думку представника платіжної системи Visa Євгена Лисняка, необанк зараз не завжди розвивається, як основний бізнес, іноді це може доповненням.

«Яскравий приклад – компанія Fozzy, яка зробила багатофункціональний додаток для клієнтів супермаркету” Сільпо “. На даний момент вона видала 2,6 млн карток. Якщо вони запустяться як необанк, я впевнений, що просто вилетять на ринок, тому що вміють спілкуватися зі своєю аудиторією і пропонують зрозумілі переваги від використання їх картки», – пояснив він.

Директор з маркетингу та розвитку бізнесу PSP Platon Гела Слюсарчук вважає, що МФО, які стають необанками, виграють у самих необанків з двох причин. По-перше, у фінансових компаній вже є клієнти, які зацікавлені в їх продукті. По-друге, основний бізнес – це як раз мікрокредит для людей, які не можуть отримати позику в тому ж необанку.

Співзасновник Sportbank Денис Саприкін також не бачить сенсу обговорювати тотальну трансформацію МФО. На його думку, говорити потрібно про розширення продуктової лінійки мікрофінансових компаній. Оскільки у МФО з їх великою клієнтською базою є клієнти, які переросли існуючі продукти. Для них можна підтягувати класичні банківські продукти.

Підписатися на розсилку

«В середньому клієнт з банківською кредитною карткою живе 3-3,5 року. Тобто можна один раз витратитися на залучення цього клієнта і отримати дуже довгий кредитний портфель. Оскільки утримати набагато простіше, ніж залучити», – поділився досвідом Денис Саприкін.

Для того, щоб бути в курсі останніх новин в сфері фінансових технологій і бізнесу, а також брати участь в розіграшах проекту, підписуйтесь на канал Ukrainian Fintech Hub.

avatar

Читайте також

На нашому сайті використовуються файли cookie для збору інформації в маркетингових цілях. Детально про збір інформації ви можете ознайомитися в «Політиці конфіденційності».