Як обманюють власників карток: схеми шахрайства, актуальні в 2019

  • Юлия
  • 11.01.2019 575

Рівень платіжного шахрайства в Україні продовжує зростати з кожним роком, постійно з'являються нові схеми обману.

Гравці платіжної індустрії намагаються своєчасно реагувати на те, що відбувається, використовуючи все більш складні технології захисту даних. Проте, досить велика кількість шахрайських операцій з платіжними картками відбувається через неуважність самих жертв обману.

Давайте розглянемо найбільш поширені типи шахрайства в такій сфері, як переказ з картки на картку, актуальні в 2019 році.

Ваша карта буде заблокована!

Повідомлення такого змісту клієнти отримують на номер телефону, до якого прив’язана банківська картка. В SMS зазначено, що вона буде заблокована. А щоб запобігти цьому – нібито потрібно звернутися за вказаним в тому ж повідомленні номером телефону.

Неуважний власник «пластику», замість того, щоб зателефонувати в свій банк, дзвонить за вказаним номером. Де його переконують, що картка «дійсно заблокована» і просять «звірити дані, щоб усунути непорозуміння». Таким чином, власники самі видають номер картки, термін її дії та CVV-код.

Потім жертву просять продиктувати код перевірки, який приходить в SMS, щоб нібито упевнитися в особистості власника картки. Чи треба говорити, що диктуючи код з повідомлення, людина власноруч підтверджує шахрайську операцію – переводить гроші на картку злочинця, а не запобігає її блокуванню.

Як уникнути: Не дзвоніть за вказаним номером, краще зверніться безпосередньо в своїй банк. Справжні співробітники банку ніколи не будуть питати конфіденційну інформацію по телефону, тому нічого про себе не повідомляйте.

Небезпечні інтернет-покупки

Вважається, що на сайтах оголошень з шахрайством стикаються зазвичай покупці товарів. Але, як показує практика, під загрозою опинилися і продавці.

Наприклад, зловмисник дзвонить продавцю не самого бюджетного товару, погоджується на покупку і просить номер картки, на яку потрібно перевести гроші. Потім каже, що виникла складність при оплаті – він намагається оплатити покупку від імені юрособи, а продавець – фізособа. Тому, щоб пропустити оплату, банк вимагає підтвердити особу одержувача за допомогою перевірочного коду в SMS. Диктуючи псевдо-покупцям код перевірки, продавець, зрозуміло, не особистість свою підтверджує, а «дає добро» на зняття власних коштів.

Для посилення ефекту шахраї іноді тиснуть на продавця з двох сторін – дзвонять по черзі, один видається покупцем, другий повідомляє, що він співробітник банку відправника. Переконує жертву, що клієнт відправив обумовлену суму. І просить підтвердити, що одержувач дійсно є власником картки, продиктувавши код, який прийде на його номер телефону.

Як уникнути: Нікому не диктуйте код перевірки в SMS. Він вам може прийти тільки для підтвердження зняття коштів або входу в інтернет-банкінг, причому тільки в тому випадку, якщо ви здійснюєте ці дії в даний момент. Встановіть інтернет-ліміт – суму, більше якої не можна витратити протягом 24 годин. Якщо поставити нульовий ліміт, то шахраї не зможуть зняти гроші навіть при перерахованих вище умовах. Для отримання коштів на картку з вашого боку нічого не потрібно, крім її номера і ПІБ.

Махінації з благодійними картками

Злочинці не упускають можливості нажитися і на тих, хто сам потребує допомоги. Наприклад, сім’я важко хворої людини збирає кошти на дорогу операцію за допомогою громадських організацій, відкриває в банку відповідну картку.

Шахраї можуть назватися представниками великої благодійної організації, попросити банківські реквізити і пообіцяти скинути певну суму. І діють за вже відомою схемою. Передзвонюють і повідомляють, що їх банк просить підтвердити особу одержувача, так як сума велика і пропустити її без SMS-підтвердження не можуть. На телефон власника картки приходить код, який шахраї просять продиктувати їм або «співробітникові банку». Запідозрити недобре на цьому етапі встигають далеко не всі.

В результаті людина, яка потребує допомоги, залишається не тільки без благодійної допомоги, а й без тих коштів, які вже встиг зібрати раніше.

Як уникнути: На благодійних картках зазвичай вже стоїть ліміт на зняття коштів. Проте, пам’ятайте, що благодійні організації та банки ніколи не вимагатимуть підтвердження будь-якої інформації через SMS або по телефону.

«Кредитне» шахрайство з вкраденими картками

Власники вкрадених або загублених банківських карток, які вчасно їх не заблокували, також нерідко стають жертвами шахраїв. Наприклад, маючи на руках фізичну карту і PIN-код, зловмисники можуть прив’язати її до свого номеру телефону через банкомат. Саме така ситуація недавно і сталася в Києві.

«Чоловік намагався вчинити P2P-переказ онлайн, щоб погасити кредит, але операція була відхилена, тому що зміна фінансового номера телефоном сталася безпосередньо перед проведенням переказу. Система фіксує це як підозрілу транзакцію. Банк, що видав картку, зняв це обмеження, кредит був погашений. Але через кілька годин виявилося, що картка, з якої відбувалося погашення, була краденою», – повідомляє менеджер за якістю обслуговування клієнтів PSP  «Platon» Віта Лисаковська.

Крім того, що справжня власниця позбулася коштів, так ще й обзавелася боргами – злочинець встиг взяти на її картку новий кредит і тут же зняти гроші в банкоматі. На жаль, повернути кошти в цьому випадку банк не зможе – відхилити платіж вдається тільки в тому випадку, якщо гроші ще на рахунку. Запобігти подібні шахрайські операції може банк, що видав картку.

«Саме тому вважаються підозрілими транзакції, проведені протягом 24 годин після зміни PIN-коду або прив’язки картки до іншої фінансової номеру. За минулий місяць при проведенні переказів з картки на картку через систему Platon зафіксувала 44 неуспішних переказа в робочий час 9.00 до 22.00. Так само зафіксован 31 дзвінок зі зверненнями від постраждалих з приводу успішних і неуспішних випадків шахрайства при переказі», – акцентує менеджер за якістю обслуговування клієнтів PSP « Platon» Віта Лисаковська.

Як уникнути: Як тільки помітите пропажу – відразу ж телефонуйте в банк і блокуйте картку. Саме тому шахраї знімають гроші в лічені хвилини після крадіжки кредитки.

Доречі, інтернет-магазинам звести до мінімуму шахрайські операції з оплатами товару дозволить підключення системи електронних платежів. Система Platon підходить для будь-яких додатків, e-магазинів, онлайн-сервісів. Захист платежів здійснюється за європейськими протоколами Protective Security Detail 2.0 і General Data Protection Regulation. Використовуються технологій SecureCode від Mastercard, 3D-Secure від Visa, ручна і автоматична антифрод-система, що дозволяє захистити рахунки клієнтів і торговця від зазіхань шахраїв.

Несподіваний переказ від невідомого відправника

Нерідкі випадки, коли людям приходить повідомлення про те, що їм надійшов грошовий переказ. Для отримання коштів пропонується зв’язатися з банком за вказаним в повідомленні номером. Не всі замислюються про те, що безкоштовний сир буває тільки в мишоловці і дзвонять, щоб дізнатися, як отримати гроші.

На іншому кінці трубки можуть представитися співробітниками банку і попросити уточнити інформацію – номер картки, термін її дії та ПІБ. Підтвердити отримання переказу жертві пропонується через SMS-повідомлення, як у всіх попередніх варіантах шахрайства.

Багато хто вважає, що без CVV-коду (три цифри на зворотному боці картки) злочинці не зможуть зняти кошти з рахунку, але це помилкова думка. Навіть якщо неправильно ввести CVV, але код підтвердження з SMS буде вірний – транзакція все одно буде здійснена.

Як уникнути: Не варто бути наївними і вірити в диво. Отримавши повідомлення подібного змісту – просто ігноруйте його.

Варто відзначити, що незважаючи на очевидні ознаки шахрайства, не всім жертвам вдається вчасно розпізнати злочинні дії. Адже досить часто аферисти представляються особами, яким Ви довіряєте – співробітниками служби безпеки банку, СБУ та ін. Нерідко в хід ідуть погрози і залякування грубим тоном – на це варто звернути особливу увагу. Адже співробітники банку ніколи не будуть кричати або залякувати клієнтів, так як це, як мінімум, неетично.

Отже, підіб’ємо підсумки, що варто пам’ятати, щоб не стати жертвами зловмисників. Ви зіткнулися з шахраєм, якщо невідомі особи по телефону від вас вимагають:

• продиктувати код, що прийшов в SMS на ваш телефонний номер, щоб «підтвердити особистість, отримати переказ» та ін;

• випитують номер картки / термін її дії / пін-код і іншу конфіденційну інформацію;

• залякують блокуванням картки;

• відправник просить вас зняти інтернет-ліміт;

• просять підтвердити отримання переказу за допомогою SMS або останніх 4 цифр номера картки.

Будьте уважні, не дозволяйте аферистам заволодіти вашими коштами!

Читайте також

На нашому сайті використовуються файли cookie для збору інформації в маркетингових цілях. Детально про збір інформації ви можете ознайомитися в «Політиці конфіденційності».